lørdag 21. januar 2017

Om bruk av "Blend If" sammen med støyreduskjon og skjerping

Jeg har laget en liten opplæringsvideo om bruk av Blend If sammen med støyreduksjon. Dette er viktig, siden støyreduksjon jo går ut på å gjøre bildet uskarpt, blurret, og dermed blir støyen jevnet ut.

Nå er slik støy i moderne digitalekameraer stort sett å finne i skyggepartiene. Jo mer skygge, jo mer støy. Og selvsagt øker støyen med høyere ISO også. Dermed er det viktig at vi kan begrense støyreduksjonen til å være bare der støyen er. Vi ønsker jo ikke å gjøre de skarrpe pertiene i mellomtonen og ikke minst høylysene - som normalt ikke har denne støyen - uskarpe.

I motsatt fall, skal vi skjerpe bildet, gjøre det skarpere - ønsker vi jo ikke å gjøre støyen skarpere ved å gjøre skyggepartiene skarpere. Skjerping ønsker vi bare å påføre i mellomtone og høylys.

Da er det en metode de fleste ikke bruker som heter "Blend If" som gjelder.

Jeg gjør oppmerksom på at jeg konsekvent benytter engelskspråklig programvare (og operativsystem) fordi all informasjon om nyheter, nesten all opplæring og alle kurs man finner er på engelsk, og der henviser man til de engelske menyene. Så dere vil se at jeg ikke bruker norske menyer. Det går an å skifte fra norsk til engelsk i Adobe sine programmer, forøvrig.

Her er min første video. De blir forhåpentligvis bedre etter hvert.



Vodeo om Blend If sammen med støyreduksjon og skjerping av bilder

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar