mandag 16. januar 2017

Å fotografere etter solnedgang, del 1

Vi kan vel sikkert være enige om at i våre dager er det my fotografier å se. Millioner dukker opp hver eneste dag på forskjellige sosiale platformer på nettet, og etter hvert har vi liksom sett det meste. Derfor kan det selvsagt være interessant å se litt på en fotoform som enda ikke er fullt så vanlig.

Å ta bilder i mørket

De fleste tar bilder når sola skinner, hvilket selvsagt er hyggelig. Men det er også da bildene vanligvis blir dårligst, nettopp fordi det blir knallharde skygger, høylysene blir "blåst ut" (er bare hvite) osv. De færreste tenker på at det kan være vel så spennende å ta bilder etter at sola har gått ned.

Bildet over er fra Breviksfjorden. Jeg stod tett ved den nye Grenlandsbrua og skjøt dette bildet, og en slik stemning som dette får man jo normalt ikke klokka 12 på en fin sommerdag. Så ha er så nødvendig for å ta bilder når det begynner å bli mørkt?

De viktigste tingene å huske på

Fotografi dreier seg om lys. Kommer det ikke nok lys inn i kameraet, lys som så treffer camerasensoren og blir lagret der, blir det bare svart, for å si det enkelt. Kommer det alt for mye lys, blir det bare hvitt. Så det gjelder altså å finne den riktige balansen. Og da er det noen tekniske ting man må lære seg. Man har nemlig behov for å vite hvordan kameraet fungerer, og hvordan blender, lukkerhastighet og ISO henger sammen og påvirker hverandre.

Blenderåpning - eller f-verdien

Alle har hørt man sier at et bilde er tatt med f / 2,8, eller kanskje f / 11. Hva betyr egentlig det? Dette tallet forteller hvor stor lysåpning linsa har, med andre ord hvor mye lys som linsa kan klare å slippe inn. Jo mindre nummer, jo mere lys.

Lukkerhastighet

1/125 sek er dobbelt så hurtig som 1/60 sekund. Det forstår alle, men det dette betyr er at man ved å bruke 1/60 sekunds eksponeringstid i stedet for 1/125 sekund slipper inn dobbelt så mye lys. Men, om du bruker f / 2,8 i stedet for f /4 - gjør det akkurat samme nytten!

ISO

ISO betyr hvor følsom kamerasensoren er for lys. Dersom vi fortsatt bruker eksempelet over, og vi bruker f /2,8 og 1/125 sekund, kan vi få det nødvendige lyset ved å øke ISO fra 200 til 400 for eksempel.

Det er ganske enkelt

Med andre ord, disse tre tingene henger sammen. Man kan øke en av dem, og det påvirker de andre. Man må bare sette seg litt inn i hvordan det hele fungerer, og det er egentlig veldig enkelt og logisk. Større åpning (blender) slipper inn mer lys, helt logisk. Lenger åpningstid (langsommere lukkerhastighet) slipper inn mer lys, og høyere lysfølsomhet gjør behovet for lys mindre.
Det er faktisk ikke mer komplisertt enn det.

Støy

På bildet over er det rimelig mørkt, og disse to trærne var lyst opp av en kraftig spotlight samt lys fra restauranten som ligger rett utenfor høyre billdekant. Detter er fra Becks Bar & Brasserie i Porsgrunn.
Nå er det slik at støy, digital støy er et problem med digitale bilder, som det også var med gammeldags film.
For å kunne "ta" et bilde og håndholde kameraet, må vi ha ei hurtig linse og rimelig høy ISO i slike situasjoner. Og da får vi kraftig støy i de mørke partiene.
Eller - vi kan bruke lav ISO og heller ha lukkeren åpen i lenger tid. På dette bildet brukte jeg rundt 30 sekunders eksponering og liten blender - og dermed kunne jeg slippe å bruke mer enn 100 ISO for å ta bildet. Det betyr lite støy.

Konklusjon
Å ta bilder etter mørkets frembrudd betyr altså at du må bruke lange eksponeringstider, og følgelig må du ha et stabilt kamerastativ og en snorutløser. Kameraene klarer som regel ikke mer enn 30 sekunders eksponering, da kan du bruke timeren (selvutløser). Men skal du ha lenger eksponering må du kjøre manuelt på B (bulb) hvor du trykker på trådutløseren, sperrer den. og lukker igjen når du er fornøyd. Etter 1 minutt eller 5 minutter - avhengig av hva du behøver.

Uansett, dette er meget spennende, og en mulighet for alle til å få noen helt andre bilder enn de de tidligere har brukt å få med seg hjem fra tur..



De to siste bildene er fra Tyskland. Det første av dem rimelig standard, håndholdt med høy ISO pga at det var mennesker i bildet, og de sitter som kjent ikke helt stille - mens det nederste er fra Friedrichstadt i Nord-Tyskland. Her har jeg også bearbeidet bildet med diverse filtre i Photoshop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar