mandag 30. januar 2017

Fotografering på Winter Blues Night i Porsgrunn

Miklos Blues Patai inviterte som vanlig til en blueskveld i vintermørket, og han lurte på om jeg kunne tenke meg å fotografere under denne konserten, noe jeg sa meg villig til. Og det ble da også en svært trivelig kveld på Kafe K i Porsgrunn.

Scenen på Kafe K har ganske greit lys, om enn ikke spennende. Her er det ingen som styrer lys, og ikke noe lys som skifter automatisk heller. Men det er et ganske nøytralt lys, hvilket gjør jobben enklere. Jeg benyttet to kameraer for anledningen, og kjørte med henholdsvis ISO 6400 og ISO 10.000 på disse (Canon EOS 1D Mk III og Canon EOS 5D Mk III) Dermed blir det naturlig nok en del støy på bildene.

Likevel har jeg lagt til støy som gammeldagse "korn" i sort/hvitt filmer på de bildene jeg har laget som dette. For på den typen bilder liker jeg det litt grovkornede, røffe uttrykket.

Dette er originalbildet ubehandlet, og dette er skutt med Canon EOS 1D Mark III, med ISO 6400. Her har jeg brnyttet en telezoom, 70 - 200mm på lengste zoom, altså 200mm. På grunn av cropfaktoren på dette kameraet (som har den sære faktoren på 1,3) er det altså 260mm. Ellers 1/400 sek og f( 2.8
Her er bildet konvertert til sort/hvitt, noe jeg har gjort med filtersettet til Google-NIK Software, som man kan hente gratis hos google. I dette tilfellet er Silver Efex II benyttet til konverteringen.

Som jeg nevnte er Google NIK Collection gratis, selv om dette kostet noen tusen tidligere, og dette filtersettet er noe alle burde skaffe seg. Dere kan hente det selv både til PC og MAC ved å gå til denne lenken.

Kompromisser

Når det er mørkt, må man ta noen sjefsavgjørelser. Skal vi godta støy, eller skal vi godta uskarpe bilder? Valget bør være enkelt - støy er å foretrekke. Og igjen må vi være klar over at kameraet "ser" ikke på samme måte som oss.

Dette bildet er tatt med Canon EOS 5D Mark III, men ISO 10.000. 1/800 sek og f/ 3,5 med Canon EF 15mm f/ 2,8 fisheye.

Når dette bildet ble tatt, var det ikke noe problem å se for oss mennesker, men for et kamera er det annerledes. Nå hadde jeg ikke noe behov for å ha noe 1/800 sekunds lukkerhastighet med en fisheye, og jeg kunne valgt en mindre blenderåpning i stedet. Men siden denne linsen uansett er så skarp hele veien, fant jeg det uinteressant å bruke tid på denslags justeringer. Jeg kunne også ha satt ned ISO-verdien for å redusere støy, men valgte å ignorere de evt problemene og heller satse på at det ikke ble noe problem jeg ikke kunne takle senere.


Jeg skjøt nesten 1000 bilder under denne konserten, og i videoen over vil du kunne se de jeg har publisert fra denne. Videoen er i svært lav oppløsning for å kunne poste den her direkte i bloggen, så fullskjerm blir ikke bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar