mandag 20. april 2015

Om å skyte bilder i sterk sol

 

 

En av de problemene vi som fotografer stadig kommer bort i, er problemene med sollys. Rettere sagt, det er for mye av det - lyset blir for kraftig. Problemet er nemlig at våre digitale kameraer ikke klarer å fange opp alle nyansene fra høylys til dypskygge - det blir flere blendertrinn enn det kamerachippen klarer å registrere.

Dette problemet gjør at vi ofte får høylys som er "blåst ut" - det er ingen definisjon - det er helt enkelt hvitt. Dette blir plutselig et meget stort problem når du skal skrive ut et bilde. Selv om du skriver på en blekkskriver, vil det ikke være noe farge i det hele tatt som kommer ned på papiret, og dermed blir det "skjolder" på trykket. Blankheten i papiret blir helt forskjellig der du har trykk og der det ikke er.


Det vil si at du må justere innstillingene dine for trykk på en slik måte at ingenting er helt hvitt. Det er derfor selvsagt viktig at du sørger for dette under redigeringen av bildet også, at du passer på at høylysene er innenfor "skalaen", for å si det slik.
Du bør ha en profil til skriveren din som sier at 100 prosent hvitt - altså ingen farge i det hele tatt - ikke får lov å eksistere. Det bør være for eksempel 1 prosent sort, slik at det blir lagt på noe farge for å utligne de problemene jeg nevnte.
Men dette er et stort tema, og det er jo selvsagt derfor mange profesjonelle fotografer velger å gå til en bedrift som er spesialisert på dette - selv om det koster en del penger.
For å motvirke det problemet kraftig sollys utgjør, benytter mange seg av HDR-teknikk, eller de benytter flere forskjellige eksponeringer som de setter sammen på forskjellig måte for å motvirke at noe blir helt "blåst ut", mens dype skygger bare er en sort masse uten definisjon.
Det siste er også et problem, og et problem mange ikke er klar over er at skjermen på PCen din ikke nødvendigvis viser bildene slik de faktisk er. Og - en PC viser bildene anerledes enn en Mac - bare for å gjøre det ekstra komplisert.

Dermed må man altså gjøre noe for at det man ser på skjermen er lik det som kommer ut av skriveren - og da må man kalibrere skjermen. Det vil si at man må justere skjermen på en slik måte at når datafilen trykkes, blir fargene på trykket slik du ser dem på skjermen. Det er ikke lett å gjøre uten noe utstyr, men i våre dager koster det ikke all verden å kjøpe utstyr som tar seg av dette. For eksempel Spyder 4, som er enkelt og reit å benytte. Det blir ikke absolutt 100 prosent, men du vil ikke få noen stygge overraskelser.

Bildene på denne siden

Det første bildet ble tatt i knall solskinn, hvor skyggene var knallharde, og hvor det sola traff direkte ble særdeles lyst. Dette bildet er tatt uten reflektorer eller hjelpelys, og er rett og slett et resultat av å bruke et blender og lukkerforhold som ga best mulige resultater. I tillegg er bildet (som alle andre av mine bilder) behandlet i Photoshop, hvor jeg har justert for kontraster, lysnet noe og gjort annet mørkere, osv.

Bilde nummer to er også tatt i solskinn, men senere på dagen, og himmelen i bakgrunnen har begynt å få en del skyer. Her har jeg imidlertid benyttet en blits. Dermed har jeg gitt bakgrunnen nok lys til å bli helt grei, samtidig som at blitsen har lyst opp hovedmotivet og jeg slapp de harde skyggene. Til gjengjeld - siden dette var en blits på kameraet - har bildet blitt "flatt". Det vil nærmest alltid skje med blits på kameraet. Benytt i stedet blits med en kabel eller trådløs styring, slik at du slipper å få slike "flate" bilder.

Bilde nummer tre er igjen et bilde tatt i skarpt solskinn, og her har jeg måttet benytte en del støyfjerning, siden jeg skjøt dette bildet ganske mye undereksponert og lysnet det senere i Photoshop, eg bearbeidet det der. Dette er ikke HDR - men ett enkelt bilde. MEN - det er avgjørende å benytte RAW-format. Dette fordi disse filene inneholder vanvittig mye mer informasjon enn ei JPG-fil, og det har du behov for om du skal redigere bildet kraftig, slik jeg har gjort her.

 Det siste bildet er tatt samtidig med bilde nummer to, men her har jeg ikke brikt blits. Og for å være ærlig er det heller ikke tatt i knallhardt sollys. Ei lita sky kom foran sola, og dermed var det bare å smelle løs - og tonene og avoergangene i gråtonene er derfor mye mer behagelige for øyet :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar